2006/7

In memoriam EL 2006/7
Saadikuks Magellani pilve

Mihkel Jeveer
3. august 1937 6. juuni 2006

Hea lugeja, kui rnnutee Sind kunagi lunapoolkerale viib, siis varu veidi aega ja selgel l heida pilk ka lunataevale. Imetle Amburi thtkujus asuva Linnutee keskosa therikkust, vaata Lunaristi ja otsi les Magalhćesi pilved. Sa ned kaugeimaid objekte, millelt inimsilm pingutuseta valgussignaale vastu vtab, vaatad pilvede helki, mis 160180 tuhat aastat teel olnud. (Mihkel Jeveer, 1997)

Oma 68 maise aasta jooksul ei judnud Mihkel nha seda lunataeva imet oma silmaga. Loodame, et tema hing rndab nd Universumi avarustes ning kohtab teel Magalhesi pilvi, Andromeeda galaktikat, Virgo superparve ja muidki taevaseid paiku, mida Mihkel armastas ning endale ja teistele mtestas.

Mihkel Jeveer oli tpiline nide teadmishimulise maapoisi kohta, kes igatses hariduse jrele. Ja tal oli nne oma unistusi tide viia. Prnumaalt Murru klast viis koolitee Vndra keskkooli kaudu Tartu likooli. Sealt sai ta 1960. aastal astronoomi diplomi. Ainsaks tkohaks peaaegu 46 aastaks ji observatoorium esialgu Struve, Mdleri ja piku vaimust lbi imbunud vana thetorn Toomemel, peagi aga hiljuti valminud observatoorium Traveres, kus vaimsust tuli alles hakata looma. Mihkel oli kahtlemata ks neist, kes on andnud Traverele tema praeguse no.

Thtede liikumine Linnutees, galaktikate prlemine, kaksikgalaktikad ja galaktikaparved on vaid mned mrksnad teadusteest, mille peasihiks kujunes 1970. aastatel avastatud salaprane tumeaine.

Ent Mihkel ei kapseldunud vaid kitsaste erialaste probleemide klge. Kord kirjutas ta ajakirjas Akadeemia Ernst pikust kui Viimasest Suurest Kiketeadjast: sedasama vib elda tema enda kohta. Entsklopeedilised teadmised mitte ainult astronoomia vallas tegid temast autoriteedi, kelle kirjutistest olid huvitatud paljud ajalehed ja ajakirjad, kellega rkisid raadio- ja teleajakirjanikud, kes lahkesti vastas huviliste telefoniknedele. Eesti Looduse ja Horisondi lugejad said sageli nautida Mihkli ladusa sulega kirjutatut. Tema teliseks elutks jb aga Tartu thetorni kalender: seni ilmunud 82 numbrist 31 on Mihkli koostatud-toimetatud.

Nagu on erinevad inimeste saatused, nii on erinev kekik ka sellel, mis neist jrele jb. Enamik tid-tegemisi vajub unustuse hlma, ht-teist saab varaks ka jreltulevatele plvkondadele (Mihkel Jeveer, 1982).

Mihkli puhul on loodetavasti vastupidi.

Laurits Leedjrv