Eesti Looduse fotov�istlus
2008/7



   Eesti Looduse
   viktoriin


   Eesti Looduse
   fotovõistlus 2012




   AIANDUS.EE

Eesti Loodus
Artikkel EL 2008/7
Rim on Eesti rahva pline toidupoolis

Meie veekogudes elab ligi kaheksakmmend liiki kalu. Neist majanduslikult olulisem ning ksiti peamine kala eestlaste toidulaual on lbi aegade olnud rim.

Rim (Clupea harengus membras) on Lnemeres elava heeringa kbustunud alamliik. Nagu heal lapsel, on temalgi rohkesti rahvapraseid nimetusi, niteks strommen, kevadkudukala, jerim, jkala, jharv rim, kapuskas, brigadir, parvejuht jne.

Juba le aasta kannab rim meie rahvuskala austavat nimetust. Eesti kalaliidu korraldatud rahvuskala valimisel osales le 50 000 inimese, neist 18 000 pidas Interneti-hletusel selle tiitli vriliseks just rime, kes ige pisut edestas ahvenat. Nnda vrib rim veelgi suuremat thelepanu.


Maitsev ja tervisele hea. Teatavasti on kala tervislik toit: toitumisspetsialistid soovitavad kala sa kaks-kolm korda ndalas. Kalaliha sisaldab mitut inimorganismile vajalikku valku ja rasva, samuti vitamiine ja rikkalikult mineraalaineid. Kalaliha on rn ja valmib kiiresti; selles on vhe rasva, mistttu on ta kergesti seeditav. Kalarasv sisaldab oomega-3 polkllastumata rasvhappeid, mis teadlaste kinnitusel on tervisele igati kasulikud. Need aeglustavad vere hbimist, alandavad vererhku ja trigltseriidide ning lipoproteiinide sisaldust veres, vhendades seelbi sdamehaiguste riski. Toetudes teadlaste uuringutele, vib elda, et kala teeb ilusaks, muudab tuju paremaks, tugevdab tervist ja teeb nutikaks. Nende videte phjendused vib leida Eesti kalaliidu koordineeritud kampaania Kala teeb head! kodulehelt www.kalateebhead.ee.

Kllap on rim praegugi veel Eestis enim sdud kala. Rime kasuks rgib see, et tema energiasisaldus (51,4 kcal 100 g kohta) on kolm korda viksem kui sealihal ja kaks korda viksem kui broileril. Rime rasvasisaldus (2,04 g 100 g kohta) on seitse korda viksem kui sealihal ja kolm korda viksem kui broileri rinnafileel, valgusisaldus (8,1 g 100 g kohta) aga eelnimetatud toiduainetega peaaegu vrdne.

Rim on paljude vitamiinide ja mineraalainete allikas. Tema lihas leidub vitamiine A ja D, vastavalt 4 ja 4,6 μg 100 grammi kohta. Omajagu on B-rhma vitamiine: 0,06 mg B1; 0,08 mg B2; 2,7 mg niatsiini ehk B3; 0,19 mg B6 ja 0,5 μg B12; samuti on 2,5 μg foolhapet, 0,5 mg pantoteenhapet ja 5 μg biotiini. Mineraalainetest sisaldab rim 135 mg kaaliumi, 100 mg fosforit, 75 mg vvlit, 36 mg kaltsiumi ja 21 mg naatriumi (kiki 100 g kohta), kuid on ka rauda, tsinki, vaske, seleeni, joodi ja fluori [1].

Need, kel kolesterooliga probleeme, peaksid rime smisel siiski ettevaatlikud olema, eriti sgisel, kui selle kala rasvasisaldus on kaks korda suurem kui kevadel. Rime keskmine kolesteroolisisaldus on 45 mg 100 grammi kohta.


Rimest valmivad erisugused road. Meie tuntud peakokk Dimitri Demjanov kutsub juba aastaid les taasavastama rime, siinse kgi hrgutist. Tema snul on rim lekohtuselt jnud kireva maailmakgi ahvatluste varju.

Tepoolest, rimest saab valmistada mitmesuguseid roogi. Rim on suureprane toit nii hommiku-, luna- kui ka htusgilaual, samuti igati sobilik pidulaual. Temast saab teha klmi ja sooje suupisteid ning roogi; ta on maitsev keedetult, praetult, kpsetatult, hautatult, grillitult, rstitult, soolatult, suitsutatult vi marineeritult. Rim sobib ka suppidesse ja vormitoitudesse ning pirukate tidiseks. Retsepte rimetoitude kohta on lausa mitme kokaraamatu jagu, uusi ja huvitavaid retsepte koostavad meie esikokad aina juurde. Olgu siinjuures toodud vaid paari roa petused.


Rstitud rimed

See on Saaremaalt prit moodus rimi valmistada. Rimed tuleb puhastada ja nrutada. Valada ahjupannile veidi taimeli, panna rimed pannile, raputada le soolaga ja segada pannile valatud liga. Kpsetada tugevas kuumuses (250 C), kuni kalad on kergelt krbedad (kulub umbes 1015 minutit). Selliselt valmistatud kalad on mnus suupiste, mille krvale ei olegi midagi lisandiks vaja.


Rimerullid fooliumis

4 suurt rime

soola

vrskelt jahvatatud valget pipart

sidrunipipart

hakitud tilli

veidi sidrunimahla

4 vrsket ampinjoni

4 keedetud muna

4 sidrunisektorit

maitserohelist

paprikaribasid

Puhastada ja fileerida rimed. Maitsestada kalafilee soola ja hakitud tilliga, piserdada sidrunimahlaga ning keerata rulli. Iga rulli sisse panna ks ampinjon. Pakkida rullid fooliumisse ja kpsetada ahjus temperatuuril 220 kraadi 20 minutit.

Rimerulle vib serveerida koos fooliumiga, avades selle pisut. Lisandiks sobib riis ja rdikaste, keedetud poolitatud muna ja sidrunisektor. Portsjonid vib kaunistada maitserohelise ja paprikaribadega nnda saame isegi pidulikku mensse sobiva rimeroa.


1. Toiduainete keemiline koostis http://www2.ehrl.ee/files/Eksamijuhend%20Lisa%207%2C%20Toiduainete%20keemilise%20koostise%20tabelid.xls



Sirje Rekkor
28/11/2012
26/11/2012
05/10/2012
09/07/2012
26/06/2012
26/06/2012
22/05/2012